Rymden

03.11.2020

På jobbet frågade jag min kollega:

- "Om solen finns i rymden, hur kommer det sig då att rymden är svart?"

Min kollega frågade om jag inte tror på revolutionen heller, om jag tror att Gud knäppte med fingrarna och jorden blev till och det aldrig fanns något Big bang.

Jag svarade min kollega att det ena behöver inte utesluta det andra. Om Big bang har varit, vem skapade då Big bang?

Min kollega satt tyst en stund och fortsatte sedan med olika kommentarer och jag svarade att: 

- "Självklart har vi en skapare. Tror du att allting kom utav sig själv, utan anledning, att livet inte har en mening, att ingenting kommer att hända efter att vi dör?"


Här blev jag att tänka på koranversen:


[18:56] وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ ۚ وَيُجَادِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ ۖ وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَمَا أُنذِرُوا هُزُوًا

[18:56] Vi sänder Våra budbärare enbart som förkunnare av hoppets budskap och som varnare; men de som förnekar sanningen vill få till stånd diskussioner för att med tomma argument försöka vederlägga [den klara] sanningen. Och de vågar skämta om Mina budskap och varningar.

- Knut Bernström

[18:56] And We send not the messengers except as bringers of good tidings and warners. And those who disbelieve dispute by [using] falsehood to [attempt to] invalidate thereby the truth and have taken My verses, and that of which they are warned, in ridicule.

- Saheeh International

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång